پلاک هفت
سوابق تدریس

مدیر وبلاگ توسعه دهنده بازی مدرس سایت های فرانش و لرنینگ تی وی است و شما می توانید با کلیک به روی لینک های زیر به صفحه آموزش مدیر در وب سایت فرانش و سایت لرنینگ تی وی برید



LearningTv.ir

GameDeveloper

اسلایدر

GameDeveloper

هدف وبلاگ توسعه دهنده بازی آموزش اصولی و کامل انجین یونیتی است ، با توسعه دهنده بازی به جامعه بازیساز های حرفه ای بپیوندید، با انجین یونیتی قابلیت ساخت هر نوع بازی برای اکثره پلتفرم ها (اندروید ، کامپیوتر و ...) را خواهید داشت، عزیزان سوال داشتید حتما مطرح کنید.

خبرنامه

جهت اطلاع از آموزش های رایگان و کد های تخفیف در خبرنامه عضو شوید با کلیک به روی لینک زیر دکمه ارسال به راهنمای عضویت در خبرنامه رفته و مطالعه فرمائید

راهنمای عضویت در خبرنامه وبلاگ

دوره های جامع آموزشی
خرید امن از توسعه دهنده بازی
حقوق مادی و معنوی


توسعه دهنده بازی با افرادی که مطالب وبلاگ را کپی می کنند شدیدا برخورد کرده و از طریق راه های قانونی پیگیری خواهد کرد سیستم وبلاگ بیان با پلیس فتا همکاری ویژه ای دارد و به سرعت این پیگیری انجام می شود طبق ماده12ـ هركس به طور غیرمجاز داده‌های متعلق به دیگری را برباید، چنانچه عین داده‌ها در اختیار صاحب آن باشد، به جرای نقدی از یك میلیون (1.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال و در غیر این صورت به حبس از نود و یك روز تا یك سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.

با عضویت در خبرنامه وبلاگ از مزایای آن بهره ببرید!.
دانلود رایگان پکیج های پولی با عضویت در خبرنامه!

به نام خدا

این مصاحبه رو سال ها پیش با آقای مهرداد کرد جوان انجام دادم در یک وبلاگ شخصی فعالیت های نقد بازی داشتم و به خاطره علاقه ای که به بازیسازی داشتم این گفتگو را با ایشون انجام دادم.

بازی جنگ در خلیج عدن با انجین یونیتی ساخته شده است و این مصاحبه می تواند برای علاقه مندان به بازیسازی بسیار مفید باشد.

در ادامه شما را به خواندن این مصاحبه دعوت می کنم : 

 

مهراد کرد جوان

 

نفر سمت راست آقای رضا حسنی و نفر سمت چپ آقای مهراد کردجوان هستند.

 

این متن را زمان انتشار مصاحبه در ابتدا قرار دادم : 

با توجه به این که بازی جنگ در خلیج عدن مدار 10 درجه چند روزی از انتشار آن می گذرد وب سایت معماری بازی ، مصاحبه اختصاصی و کاملا متفاوت با آقای مهراد کردجوان مدیر بخش طراحی مرحله شرکت آمیتیس انجام داده است که همه علاقه مندان به این صنعت را دعوت به خواندن آن می کنم.

 

 

1- در ابتدا خودتان را برای مخاطبین معرفی کنید در چه رشته ای تحصیل می کنید و چطور به صنعت ساخت بازی رایانه ای وارد شدید؟

 مهراد کردجوان هستم، دانشجوی کارشناسی نرم افزار، به واسطه علاقه شدید به بازی و تحقیق در مورد این صنعت و کمک افرادی همچون آقای حقیقی و آقای حسنی در مؤسسه آمیتیس و مثل همیشه پدر و مادرم . 

 

2-نقش شما در شرکت آمیتیس چیست و آیا از شرکت های دیگر هم پیشنهاد کار داشتید؟

بنده وظیفه مدیریت بخش طراحی مرحله یا به عبارت اجنبی ها !! Level design رو به عهده دارم و امیدوارم که از پس این وظیفه به خوبی بر بیام، از شرکت های بازیسازی خیر .

 

3-شرکت شما از چند نفر تشکیل شده و میانگین سن آن ها تقریبا چقدر است؟

مؤسسه آمیتیس افراد زیادی رو همراه خودش داره که به صورت مستقیم و غیر مستقیم تو ساخت بازی با هم همکاری میکنن اما تعداد افرادی که مستقیم تو ساخت بازی نقش دارن زیاد نیست، میانگین سنی افراد مؤسسه هم مسلماً چون این صنعت نوپا هست زیاد نیست و از 25 سال عبور نمیکنه، اما با این حال بعضی از بچه های مؤسسه تجربشون 5 تا 10 برابر سنشون هست .

 

4-چرا اسم آمیتیس را برای شرکت انتخاب کردید و مفهوم و معنی آن چیست؟

البته در زمانی که این اسم انتخاب میشد بنده نبودم و از چرای آن اطلاعی ندارم اما اسم بسیار زیبا و پر مفهومی هست که خودم بسیار به این اسم علاقه مند شدم، مفهوم آن برمیگردد به شاهزاده آمیتیس دختر هووخشتره شاه ماد که برای استوارسازی اتحاد خود با نَبوپَلَّسَر شاه بابِل به همسری بُختُنَصّر دوم در آمد و از زندگی در جلگه میان‌رودان دلگیر شد و برای کوه‌های بلند میهنش دلتنگی بسیاری کرد. از این رو بُختُنَصّر دوم به عنوان هدیه برای همسرش دستور ساختن باغ‌های معلق بابل را داد تا بلندای دیوارهای آن برای امتیس حکم کوهساران را داشته باشد که بعد ها مفهوم دلتنگی برای وطن را هم به خود گرفت، در بعضی کتاب ها هم به معنی گُل هست . 

 

5-بازی جنگ در خلیج عدن با صرف چه هزینه و زمان ساخته شده است؟

بازی مبارزه در خلیج عدن با صرف هزینه ای بسیار کم میتونم بگم زیر 50 میلیون و در مدت یک سال با کمک ارتش ساخته شده و بازی مبارزه در خلیج عدن : مدار 10 درجه هم که صرفاً نسخهء شبکه این سری هست با صرف هزینه ی کمتر و به مدت یک سال ساخته و عرضه شده .

 

 6-آیا از فروش بازی خلیج عدن راضی بودید تقریبا شرکت در این پروژه چقدر سود کرد؟

 خلیج عدن به عنوان پرفروش ترین بازی ایران شناخته شده اما سود چندانی رو به همراه نداشت یکی از دلایلش قیمت فوق العاده پایینش بود، که البته این یکی از دلایل فروش زیاد اون هم بود !

 

7-چرا برای ساخت بازی از موتور یونیتی استفاده کردید؟ بعضی از منتقدین اعتقاد داشتند اگر از انجین udk یا cry استفاده می کردید گرافیک بازی خیلی می توانست بهتر باشد. 

موتور یونیتی از رابط کاربری ساده و مناسب، مشکلات کمتر و قیمت مناسب تری برخوردار هست و این که ما اگه از موتور دیگری استفاده میکردیم شاید توان استفاده از تمام قدرت موتور رو نداشتیم، اما خلیج عدن بیشتر از سه چهارم قدرت موتور رو به نمایش گذاشت، لازم به ذکر هست که موتور های استفاده شده برای این بازی به خاطر قیمت مناسب از شرکت یونیتی خریداری شده و لایسنس هست پس تمام قدرت موتور رو در اختیارتون قرار میدن، اما Unreal و Cry مشکلاتی رو در این زمینه و دادن خروجی مناسب دارن و بسیار هم گرون هستن، البته اکنون در مؤسسه آمیتیس موتور Cry 3 هم مورد استفاده قرار میگیره و ان شاا... در آینده خبر هایی رو در زمینه بازی ساخته شده با این موتور رو به اطلاع همگی میرسونیم .

 

8-پروژه های بعدی شرکت را معرفی کنید یا اشاره ای داشته باشین و این که با زهم از انجین یونیتی استفاده می کنید یا به سمته انجین دیگری می روید؟

مؤسسه آمیتیس به امید خدا در حال شروع پروژه های بسیاری هست که چندین پروژه بزرگ هم در این بین آغاز شدن، که برای ساخت اون ها از اینجین ِیونیتی 4 و Cry 3 استفاده میشه و ان شاا... در آینده خبر هایی از اون ها رو به اطلاع علاقه مندان می رسونیم .

 

9-در بین شرکت های بازیسازی ایران کدام را آینده دار می بینید ، شرکت آمیتیس آیا به کاره خود در این صنعت ادامه می دهد؟ 

 تعداد این شرکت ها که آینده خوبی رو به دنبال دارند، زیاد هست مثل سازنده های بازی جاده های نبرد و ... ، مؤسسه آمیتیس هم با حمایت شما بازیبازان عزیز تا کنون با قدرت پیشتازی کرده و در آینده هم با حمایت شما و تلاش نیروهای زبده با قدرت ادامه خواهد داد .

 

 10-در بازی مدار 10 درجه بخش چند نفره آن دارای چه ویژگی هایی است آیا می تواند جایگزین مناسبی برای بازی کانتر استریک باشد؟ 

گیم پلی مدار 10 درجه گیم پلی بسیار سریع هست که هیجان زیادی رو برای بازیباز به همراه دارد، ویژگی دیگر این بازی گرافیک مناسب فنی و هنری هست که جذابیت و لذت رو برای بازیباز به همراه داره، با این حال جواب اینکه جایگزین مناسبی خواهد بود رو بنده نمیتونم بدم، این سوال رو باید از بازیبازان عزیز بپرسید که در همه حال ازشون سپاسگذاریم .

 

آموزش بازیسازی با یونیتی

 

11-طرفدار کدام تیم فوتبال هستید؟

باید بگم حتماً !!! اونی که قرمزتره ولی در کل تیم ملی !!!

 

12-بهترین سایت تحلیل بازی در ایران را کدام سایت می دانید؟

گیمفا سایتی هست که برای نقد بازی ها در ایران قبولش دارم .

 

13-آیا بازی ایرانی با هر کیفیتی که باشد (خیلی ضعیف) باید حمایت شود؟

 در جای دیگر هم گفتم که بازی باید ارزش خرید و حمایت داشته باشد، اگر ارزش داشت حالا اگر گرافیک آن هم قابل قبول نبود باید حمایت شود، مثلاً گیم پلی خوبی داشته باشد یا داستان جذاب و مواردی که هر کدام برای بازی ارزشی را تعیین می کنند، پس اگر ارزش داشت باید حمایت شود .

 

14- بعضی بازیسازها اعتقاد دارند که مثل صنعت خودرو سازی باید در صنعت گیم هم از وارد کردن بازی های خارجی جلوگیری شود مگر با قیمت های بالا البته من به شخصه اصلا اعتقادی به این کار ندارم (هیچ وقت در خودروسازی پیشرفت نداشتیم پس رفت هم داشته ایم) نظر شما چیست؟

خوب من هم جزو همان دسته از بازیساز ها هستم، نبود قانون کپی رایت در کشور ضربه و ضرر سختی رو بر پیکره صنعت بازیسازی کشور وارد کرده که غیر قابل جبران هست و کاملاً با اجرای این قانون موافقم اما با این حال قیمت بازی های ایرانی باید معقولانه باشد، مگر تا به حال در صنعت خودرو سازی پیشرفت داشتیم، اما در صنعت بازیسازی پیشرفت چشمگیری داشتیم و این پیشرفت با قانون کپی رایت بیشتر میشود، وقتی که بازیباز ها مجبور باشند پول واقعی بازی های خارجی را پرداخت کنند و اینقدر کم لطفی های خودشون رو روانه ما بازیساز ها نکنند، البته ما هم باید منصف باشیم و بازی ای را بسازیم که ارزش خرید و حمایت داشته باشد . 

 

15-محبوب ترین بازیساز خارجی برای شما چه کسی است؟

 استودیو ناتی داگ البته استودیو دیگری رو دوست داشتم که تیم و استودیو اون ها بعد از سال ها ساخت بازی های شاهکار منحل شد !!

 

 16-محبوب ترین بازی که تا حالا انجام دادید و شما را تحته تاثیر قرار داده چه بازی هست؟

محبوب ترین بازی خارجی : البته تعدادشون خیلی زیاده اما Call Of Duty 2 که به نظرم هنوز هم شاهکار این سری هست و اما چون The Last Of Us رو بازی نکردم گزینم تغییری نمی کنه !!!

 

آموزش یونیتی

 

17- به این اعتقاد دارید که بازی برای پیشرفت فکری مناسب است یا صرفا فقط خوش گذرانی است؟ 

این ثابت شده هست که بازی های رایانه ای تأثیر زیادی رو بر رشد فکری و هوش افراد میزارن و من کاملاً این موضوع رو قبول دارم، اما زیادی استفاده از این بازی ها ضرر های بسیاری رو برای سلامتی جسمی و حتی روحی داره، البته خود بنده بعضی مواقع روزی تا 15 ساعت و حتی بیشتر هم مشغول دریافت این ضرر و زیان ها بودم !!!

 

18-چرا در بین بازی های ایرانی ، بازی های کوچک پر طرفدار مثل انگری بیردز مشاهده نمی شود و به نوعی از رویاهای بزرگ شروع کرده اند؟ 

 بازیساز های ایران بیشتر علاقه دارن که کار های سخت انجام بدن و سختکوش هستند !! و هیچ دلیل دیگه ای نداره ! جدا از شوخی این مسئله نشأت می گیره از این که پر طرفدارترین بازی های دنیا بازی های شوتر هست و بازیساز های ایرانی به خاطر مشکلات زیادی که گریبانگیر اونهاست و وجود استودیو اون ها رو تهدید میکنه، حاظر به ریسک کردن در این زمینه نیستند و علاقه ای ندارند تا وارد این زمینه ها بشن و ترجیح میدن تا بازی های شوتری بسازن که طرفدار بیشتری دارن، نه بازی های کوچکی که طرفداران خاص خودشون رو دارن و به سختی طرفداران زیادی پیدا میکنن، اما با این حال چند استودیو خلاق شروع به ریسک کردن در این زمینه ها کردند و بازی های کوچک و کژوال جذاب و سرگرم کننده ای را ساختند که موفقیت بزرگی رو برای اون ها رقم زد، مثل بازی شعبان، کوهنورد و ... ، بالاخره در هر کاری گروهی باید ریسک کنن تا گروه های دیگه هم به دنبال اون ها شروع به پیشروی کنن .

 19-با توجه به این که رشته بازی های رایانه ای تازه وارد دانشگاه شده است شما و همکارانتان چطور به دانش بازیسازی دست پیدا کردید؟

 به سختی و با کمک به یکدیگر و اشتراک گذاری دانش و تجربه .

 

آموزش یونیتی

 

 20-خیلی از جوانان علاقه دارند وارد عرصه ساخت گیم شوند اما نمی دانند از کجا شروع کنند راهنمایی شما چیست؟

 اول از همه شناخت بازی و تجربه کافی تو این زمینه هست که میتونه زمینه موفقیت افراد علاقه مند به این شغل رو تضمین کنه و کار رو برای این افراد آسونتر کنه، پس تا میتونید تو این زمینه تجربه کسب کنید ( بازی کنید !! ) البته بعد از اینکه درس ها تون رو خوندید !!! باید بدونید که چه بخشی با توانایی و استعداد شما همخونی داره و اون بخش رو برای کار انتخاب کنید، بخش هایی مثل برنامه نویسی، مدل سازی، طراحی مرحله، طراحی بازی و .... ، دوم تمرین کردن هست، اگه بازیباز هستید و تجربه لازم رو دارید شروع کنید به تمرین کردن، مثلاً بنده برای اینکه تو تخصص خودم تجربه کسب کنم شروع کردم به تهیه نرم افزار هایی که سر و کارم باهاشون هست و همچنین آموزش هایی رو تهیه کردم تا سرعت یادگیری خودم رو افزایش بدم، سعی کنید تا جایی که میتونید از آموزش هایی با زبان اصلی که معمولاً این آموزش ها در اینترنت پر هست !! استفاده کنید البته بنده سرعت یادگیریم رو مدیون کمک های پدر و مادرم که بنده رو همراهی کردن و با بد اخلاقی های من ساختن !! و مدیر عامل مؤسسه، آقای حقیقی هم هستم که بنده رو مجبور به یادگیری کل فوت و فن یونیتی ( البته مربوط به تخصص خودم ) اون هم تو یک هفته کردن !!! پس تا میتونید تمرین کنید !!

 

 21- شما و همکارانتان حاضر هستید دانشتان را در اختیار عموم بگذارید؟

بله حتماً، خداروشکر افرادی که در استودیو آمیتیس مشغول هستند همگی به انتقال دانش و تجربه خودشون برای پیشرفت، اعتقاد دارن و در این راه کمک ها و راهنمایی های زیادی رو انجام دادند .

 

22-ایران به شدت تحته تحریم است به نظر شما کار مفیدی نیست که شرکت های بازیسازی دانش خود را در اختیار عموم بگذارند ، رایگان و فروشی فرقی ندارد مهم این است که علاقه مندان به این دانش دست پیدا کنند نظر شما چیست؟ 

کار مفیدی هست اما عموم نه، فقط علاقه مندان واقعی به این صنعت، که تا به امروز هم تجربه های زیادی از همین راه منتقل شدند، اما خوب با این حال سرعت این انتقال در ایران کمی کم هست که باید فرهنگ سازی شود تا کم کم این سرعت انتقال دانش و تجربه در ایران زیاد شود و درست و حسابی راه بیافتد، البته یکسری از تجربه ها قابل انتقال نیست و یکسری از دانش ها هم به تکنولوژی احتیاج دارد، یکسری هم که محرمانست !!! 

 

23- می دانیم که بهترین بازی مستقل جهان ارتش های فرا زمینی شد این خیلی خوب است اما شنیده شده بازیسازهایی که در این مسابقه شرکت کردند واقعا مستقل بودند و به صورت انفرادی یا نهایت 3 ، 4 نفر بودند بدون هیچ کمک مالی بازی های خود را ساختند در عوض بازی های ما شرکتی هستند و از بنیاد هم کمک مالی شده اند نظر شما چیست؟

 البته همه اون استودیو ها هم کاملاً مستقل نبودن و به خاطر رتبه بندی هم کاملاً قابل قبول نبود، چون به واسطه رأی کاربران ایجاد شده اما با این حال ارتش های فرازمینی گام مهمی رو در زمینه شناخت درست بازی های ایرانی به جهان برداشت و استودیو راسپینا هم مثل بیشتر استودیو های بازیسازی ایران متحمل مشکلات زیادی بود که میتونست نباشه یا حداقل این مشکلات کمتر باشن، بهتون قول میدم که بیشتر استودیو های خارجی 1% این مشکلات رو هم نمی تونن تحمل کنن و از هم می پاشن، اما با این حال افراد این استودیو با تلاش خودشون تو این راه گام بزرگی رو برداشتن و امیدوارم که موفق باشند.

 

24-نظر شما در مورد جنگ نرم (فرهنگی) چیست آیا بازی های رایانه ای می تواند در این جنگ وارد شود؟ 

جنگ نرم، جنگی بسیار وحشتناک با نتایج بسیار مخرب و ترسناک در صورت خواب بودم مردم و مسئولین، بله، به نظرم بازی های رایانه ای از زمانی که ایجاد شدند و با کیفیت های چند بیتی خودشون وارد بازار شدند تا به امروز که کیفیتی خارق العاده رو میتونن به تصویر بکشن همواره مورد توجه افرادی بودند و هستند که بخشی از این افراد رو سیاست مدارانی تشکیل میدن که نیازی به معرفی ندارن، سال هاست که این افراد از جنبه ها و ابزار فرهنگی و هنری برای خراب کردن چهره حقیقت و درستی تلاش میکنن و بازی های رایانه ای هم از این امر خارج نبوده و نخواهد بود، بازی هایی که همواره در تلاش بودن تا چهره اسلام رو وحشتناک و رعب آور نشون بدن، خدارو شکر در سال های اخیر مردم و مسئولین ایران عزیز متوجه این موضوع و تهاجم ها بودن و کار های خوبی در این زمینه انجام شد اما این کار ها کافی نبودند و نیستند و همت بیشتری رو طلب می کنند، که یکی از اون کار ها هم حمایت از بازیساز های ایرانی هست تا به مقابله بپردازن، اما این حمایت ها هم همیشه نقص داشتند و نتونستن نیاز افراد این صنعت رو برطرف کنن و باید بگم که متأسفانه بازی ساز ها همیشه از نظر مالی در مضیقه شدید بودند و نتونستن تا به نتایج دلخواهشون دست پیدا کنن، که امیدوارم !! این مشکلات روزی حل بشه ! تا ما بازیسازان حداقل از تدارکات برای ورود به این جنگ عظیم مشکلی نداشته باشیم !!

 

25-چشم انداز صنعت گیم در ایران را چگونه می بینید؟

خوشبختانه بازیساز های ایرانی پیشرفت قابل ملاحضه ای رو در این زمینه انجام دادن اما صنعت بازیسازی ایران مشکلات زیادی رو در خودش داره و این مشکلات اگه رفع نشن احتمال داره که مشکلات شدیدی رو تو کار بازیساز ها ایجاد کنن، که بدترین مشکل هم مشکل مالی هست چون خدار و شکر استعداد که تو این کشور زیاده، تجربه رو هم میشه باهاش کنار اومد، اما مشکل مالی سنگ عظیمی هست که سر راه ما بازیساز ها قرار گرفته و بی توجه به پیشرفت بازیساز های کشورمون در سال های اخیر مخصوصاً امسال که بازی های ایرانی در جهان شناخته تر شدن، بزرگ و بزرگتر میشه .

 

حرف آخر :

 کسایی که به سراغ صنعت بازیسازی میان خیلی هاشون بعد از دیدن سختی کار و کبمود در آمد جا میزنن در حالی که هنوز به لذت اون پی نبردن، به افرادی که علاقه زیادی به این صنعت دارند توصیه می کنم که تا وقتی که بخش های نهایی کار میرسن صبور باشن چون بعد از عرضه بازیتون، لذتی وصف نشدنی و هیجان و استرسی بازیساز رو فرا میگیره که قابل توصیف نیست، آرزوی توفیق و سربلندی برای همه بازیسازها و بازیباز ها رو دارم، موفق باشید .

 

با سپاس و تشکر از آقای کردجوان که وقت گذاشتند و به سوالات پاسخ دادند.

طراح سوالات و گردآورنده : امیرحسین رجب زاده

نظرات (۱)

سلام خیلی مچکرم عالی بود امیدوارم هرچه زودتر اموزش های جامع دو بعدی رو قرار بدید تا بخریم مشتاقانه منتظرم
پاسخ:
سلام خواهش می کنم
آموزش جامع دو بعدی به زودی قرار می گیره 
موفق باشید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی