آموزش زوم دوربین در یونیتی

آموزش زوم دوربین در یونیتی

به نام خدا

در این آموزش یونیتی نحوه ساخت زوم دوربین در یونیتی را آموزش می بینید.

از این روش می توانید زوم دوربین اسلحه در یونیتی یا به عنوان مثال زوم دوربین شکاری در یونیتی و ... را ایجاد کنید.

برای مشاهده این آموزش فارسی unity به ادامه مطلب روید.

در ابتدا نتیجه نهایی این آموزش unity را مشاهده کنید.

 

آموزش زوم دوربین در یونیتی

 

برای شروع یک image و یک slider که از شئ های ui در یونیتی هستند وارد پروژه کنید.

اسپرایت دوربین را به image نسبت دهید ، دقت کنید که باید Texture Type را روی Sprite 2D and UI تنظیم کنید.

از قسمت کامپوننت Rect Transform عکس را به تمام صفحه تنظیم می کنیم ، Anchor آن را به چهار جهت تصویر تنظیم می کنیم.

 

آموزش یونیتی

 

اسلایدر را هم در مکان مورد نظر تنظیم می کنیم.

سپس نوبت به کد نویسی سی شارپ در یونیتی میرسد ، یک کد سی شارپ جدید در یونیتی ایجاد کنید در این جا اسم آن را Zoom گذاشتیم.

اسکریپت زیر را تایپ کنید.

 

آموزش سی شارپ در یونیتی

 

در خط 7 متغیر با سطح دسترسی عمومی از نوع اسلایدر و خط 8 از نوع دوربین تعریف کردیم تا از داخل انجین هر دوی این متغیر ها را مقدار دهی کنیم.

دقت کنید چون از اسلایدر داخل اسکریپت خود استفاده کردیم باید فضای نام UI را وارد پروژه کنیم.(خط 3)

در خط 12 مقدار اسلایدر را به روی 0.6 تنظیم کردیم چون در ابتدا میدان دید یک انسان 60 درجه است که در دوربین ، پارامتر Field Of View این را نشان می دهد ، زمانی که یک دوربین به پروژه اضافه کنید مقدار پیش فرض این پارامتر به روی 60 است.

 

در خط 17 شرط گذاشتیم اگر مقدار اسلایدر کوچکتر مساوی 0.05 شد ، میزان اسلایدر برابر با 0.05 شود و از این مقدار کم تر نشود.

در خط 20 میزان پارامتر Field Of View دوربین را برابر با مقدار اسلایدر ضرب در 100 کردیم ، مقدار اسلایدر یک عدد بین 0 و 1 هست با ضرب آن میزان را مناسب برای پارامتر Field Of View می کنیم.

امیدوارم از این آموزش فارسی یونیتی لذت برده باشید.

لینک اسپرایت استفاده شده در آموزش

 

 

۱ ۰ ۱۲ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۱۲)

سلام و بسیار تشکر از آموزشای خوب و کاربردیتون
فقط کاشکی آموزشای متنی رو PDF هم میگذاشتین واسه دانلود

پاسخ:

۱ مرداد ۹۵، ۰۸:۴۳
سلام دوست خوب
خواهش می کنم
به دلیل کمبود وقت چنین کاری نمی تونم انجام بدم 
ولی می تونید با زدن کلید Ctrl + s فایل html صفحه رو ذخیره کنید و همیشه بتونید آموزش ها رو داشته باشید
موفق باشی


سلام.
چرا از Mathf.Clamp به جای شرطتون توی تابع آپدیت استفاده نکردید؟

پاسخ:

۲ مرداد ۹۵، ۱۹:۴۵
سلام دوست خوب
در پیاده سازی یک منظق بازی هرکس روشی داره
این جا من نیازی به استفاده از متد Clamp ندیدم
اما شما می تونید بسته به شرایط بازی یک روش رو پیاده کنید.
موفق باشی



سلام
در خواست آموزش داشتم برای استفاده از سنسور حرکتی در بازی که کاراکترمون رو با سنسور ها حرکت بدیم در بازی موبایل چون آموزشی براش پیدا نکردم.کدهایی پیدا کردم اما و امتحان کردم اما نشد.
و همینطور آموزش تنظیم اندروید مانیفست برای استفاده ازین دسترسی در موبایل.
با تشکر

پاسخ:

۶ مرداد ۹۵، ۲۱:۴۸
سلام دوست عزیز
به دلیل ضبط دوره سی شارپ فعلا وقت نمی کنم برم سراغ این موضوع
موفق باشید


امید عسکراوی

۰۹ مرداد ۹۵ ، ۰۱:۲۰
سلام اقای رجب زاده میخواستم بپرسم ایا نوبت اموزش در خواستی من نرسیده هنوز ممنون میشم .....
اقای رجب زاده حالا شاید اموزشی که من در خواست داده باشم یه کم سخت باشه  لطف کنید اون اموزشی که من در مورد قفل شدن زوم بر روی دشمن رو یه کم عقب تر بندازید  و این دو تا اموزش ساده تر رو  جلو تر از اون اموزش قبلی به صورت تصویری توضیح بدید ممنون میشم
 
1. من دوره اموزشی شما که در مورد ساخت بازی اول شخص  بود رو 1 الی 2 ماهی  میشه که خریداری کردم   من در قسمت  اخر اموزش یه سوالی برام پیش اومده شما اومدید و سه تا مکان خروج دشمن ساختید و بهش گفتید بعد از هر سه ثانیه یه دشمن خارج بشه  ولی یه چیزی رو فراموش کردید این دشمن هایی که ایجاد میشه تا چه زمانی ایجاد میشن یعنی نه تعدای بهش دادید که مثلا ده تا دشمن ایجاد بشه و تموم یا بعد از مثلا  20  ثانیه دشمن ها ایجاد نشن  دیگه و تموم بشن به نظرم تعداد دشمن ها مشخص باشه بهتره  لطفا اموزش بدید
2.  من از یونیتی پنج استفاده میکنم همونطور که میدونید یونیتی پنج یک سری مشکاتی یا باک های داره من یه منبع نور اضاف کردم و نوری که ایجاد میشه اصلا خوب نیست و انکار نور مرده به اصطلاح لطف کنید یه اموزش در مورد ساخت منبع نور و تنظیم اون در یونیتی پنج به صورت تصویری قرار بدید
لطف کنید و این دو تا اموزش رو قرار بدید لطفا زود قرار  بدید
ممنون میشم ازتون
یا علی

پاسخ:

۹ مرداد ۹۵، ۱۰:۴۸
سلام دوست خوب
این سوالاتی که در مورده برنامه نویسی دارید بسیار سادست فقط کمی باید به برنامه نویسی تسلط پیدا کنید
به زودی دوره های سی شارپ در وبلاگ قرار می گیره می تونید دانلود کنید
و ایده های خودتون رو پیاده کنید
در مورد نور در یونیتی آقای علی رنجبران aliyerdone در انجمن یونیتی و مصطفی 3d آموزش های خوبی منتشر کردند در این زمینه تجربه دارند از آموزش های ایشون استفاده کنید
موفق باشی


امید عسکراوی

۰۹ مرداد ۹۵ ، ۱۷:۲۳
سلام اقای رجب زاده میشه مشخص کردند تعداد دشمن ها  در spawn  رو توضیح بدید قسمت کدی که مورد نیازه رو میشه بدید ممنون میشم و یه توضیح کوچکی همین جا  بدید ممنون میشم  به این قسمت  نیاز دارم
یا علی

پاسخ:

۹ مرداد ۹۵، ۲۰:۴۷
سلام دوست خوبم می تونید یک متغیر از نو لیست ها تعریف کنید
و دشمن هایی که به لیستتون اضافه میشن رو بشمرید زمانی که به مثلا 10 رسید اسکریپت نمونه سازی رو غیره فعال کنید
در آموزش ساخت بازی aa در یونیتی با لیست ها کار شده

یک راه ساده تر اینه که در محل نمونه سازی شدن دشمن ها در اسکریپت مربوطه یک متغیر از نوع عدد صحیح تعریف کنید
هر بار که دشمن ساخته میشه به اون یک واحد اضافه کنید زمانی که به 10 رسید اسکریپت را غیر فعال کنید
دوره های سی شارپ در حال آماده سازی ضبط هست نتونستی پیاده کنی نگران نباش
موفق باشی

امید عسکراوی

۱۰ مرداد ۹۵ ، ۲۰:۴۳
سلام اقای رجب زاده ممنون از توضیحی که دادید در مورد مشخص کردن تعداد دشمن ها در واقعه توضیح دوممی که دادید در مورد اضافه کردن یک متغییر جدید خیلی کمکم کرد و فقط یه متغییر جدید به نام شمارنده اضاف کردم . بعد بهش گفتم یکی در هر بار Instantiate شدن دشمن یکی به شمارنده ما اضاف بشه و بعد بهش گفتم وقتی شمارنده ما به ده رسید gameObject ما رو دستروی کنه
ممنون از کمکی که کردید
یاعلی

پاسخ:

۱۱ مرداد ۹۵، ۰۸:۲۷
سلام
مچکر که اطلاع دادی
خوشحال شدم مشکلت حل شد
موفق باشی


امید عسکراوی

۲۴ مرداد ۹۵ ، ۱۴:۱۰
سلام اقای رجب زاده میخواستم در خواست کنم یک توضیحی در مورد این بدید که وقتی پلیرم  وار تریگر شد دشمنان من شروع به ایجاد شدن بکنن من با کمک توضیح قبلی شما میزان دشمنان خودم رو تعیین کردم حالا لطف کنید و توضیح چگونه به کد خودم در واقعه بهش بگم  وقتی پلیر وار تریگر شد شروع به ایجا شدن بکنن  میدونم که باید از این کد استفاده بکنم
void OnTiggerEnter(Collider col){

        if(col.tag=="Player"){

و کد ها
        }
ولی من اگه بخوام این کد رو استفاده بکنم باید به تریگرم بدمش  در صورتی که  این کد spawn رو به spawn manager دادم  طبق اموزشی که دادید در اموزش ساخت بازی شوتر خب حالا من دقیقا میخوام وقتی پلیر وارد تریگرم شد این کد اجرا بشه و بعد شمنانم شروع به ایجاد شدن بکنن و وقتی این کدبالا  رو در spawn مینویسم برنامه مشکل نمیگیره ولی دشمنان ایجاد نمیشن چون تریگرم کدی نداره حالا من دقیقا نمی دونم باید چیکار بکنم چون برای فراخوانی باید کد رو به تریگر داد ولی اگه کد رو به تریگر بدم در صورتی که کد به spawn manager داده شده
ممنون میشم راهنمایی کنید

پاسخ:

۲۴ مرداد ۹۵، ۱۴:۴۹
سلام دوست خوب
خیلی سادست کد رو به SpawnManager ندید به تریگری که مد نظر دارید بدید

یا شی spawnManager رو setactve رو false کنید در اسکریپتی که به تریگر می دید یک متغیر با سطح دسترسی عمومی از نوع گیم آبجکت تعریف کنید 
بگید زمانی که Player وارد تریگر شد setactivesh T صحیح شه
موفق باشی


امید عسکراوی

۲۵ مرداد ۹۵ ، ۰۱:۰۹
سلام اقای رجب زاده ممنون از پاسخی که دادی من ابتدا در استارت بهش گفتم گیم ابجکت رو غیر فعال کنه و جواب داد ولی برای فعال کردنش دیگه فعال نمیشه وقتی وارد تریگر میشم  کیشه کمک کنید

پاسخ:

۲۵ مرداد ۹۵، ۱۰:۲۷
سلام خواهش می کنم
خوب بعدی که وارد تریگر شد فعالش کنید
setactive رو true کنید
موفق باشی


امید عسکراوی

۲۵ مرداد ۹۵ ، ۱۳:۲۶
من فعالش کردم  بعد از وارد شدن به تریگر ولی فعال نمیشه

پاسخ:

۲۶ مرداد ۹۵، ۰۸:۵۴
سلام به زودی آموزش های سی شارپ رو انتشار میدم به امیده خدا مشکلتون حل شه 

 

امید عسکراوی

۲۶ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۳۵
سلام اقای رجب زاده براتون یه پیام خصوصی فرستادم لطفا چکش کنید

پاسخ:

۲۷ مرداد ۹۵، ۰۹:۳۷
سلام دوست عزیز 
شرمنده سعی دارم به قولم که به دوستان دادم عمل کنم
تا آخهر مرداد باید دوره های سی شارپ رو تموم کنم
برای همین وقت بررسی کد شما رو ندارم
به امیده خدا آموزش های سی شارپ انتشار بدم مشکلتون حل میشه



مهراب سرافرازی

۱۴ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۲:۲۲
باحال بود
وبلاگ من

پاسخ:

۱۴ ارديبهشت ۹۶، ۱۵:۱۲
موفق باشید

سلام خدمت دوست عزیز ،  امکان دارد که منو راهنمایی بفرمائید، 
من با یونیتی یه واقعیت افزوده با ایزی ار درست کردم داخل خوده یونیتی همه چیز  ردیفه درسته ولی وقتی خروجی اندروید میگیرم تو گوشیم دوربینش فعال نمیشه اصلا کار نمیکنه  یه صفحه سیاه میاد پیام میده اجازه دسترسی دوربین نداری تو ستینگ برنامه هم میرم که  دسترسی دوربین فعال کنم اصلا نداره کسی میدونه کجای یونیتی باید ردیفش کنم 
ممنون


ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

GameDeveloper

تمام آموزش های جدید در تلگرام آپلود شده اند https://t.me/GameDevUnity

آخرین مطلب
آخرین نظرات